EN
نقشه سایت
پست الکترونیک
۱۳۹۷ سه شنبه ۲۹ آبان
1395/06/21 منیزیم و اهمیت مصرف آن
منیزیم و اهمیت مصرف آن

منیزیم یکی از اساسی‌ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن است ، زیرا برای برقراری تعادل الکتریکی همه سلول‌های بدن لازم است. مطالعات نشان می‌دهد کمبود منیزیم مشکل شایعی حتی در کشورهای توسعه یافته است. متخصصان می‌گویند رد پای این کمبود را می‌توان در بروز بسیاری از بیماری‌ها مشاهده کرد و از آنجایی که فقط یک درصد منیزیم مورد نیاز بدن در خون ذخیره می‌شود، اغلب بسادگی هم نمی‌توان کمبودش را تشخیص داد.

علائم کمبود منیزیم
از آنجا که اکثر منیزیم مورد نیاز بدن در بافت‌های بدن ذخیره می‌شود، عموما نخستین علائم به‌صورت گرفتگی عضلات پا، درد در ناحیه پنجه پا یا انقباض ناگهانی عضلات گوناگون بدن بروز می‌کند و خودش را به‌صورت کمردرد، درد در ناحیه پشت، درد گردن، سردردهای عصبی و اختلال در عملکرد مفصل فک و آرواره نشان میدهد. در برخی افراد علاوه بر موارد فوق علائمی از جمله بی‌اشتهایی، حالت تهوع، استفراغ، خستگی و ضعف نیز بروز می‌کند. با وخیم‌تر شدن این کمبود، کار ممکن است به کرختی، تغییر در ویژگی‌های شخصیتی، ضربان نامنظم قلب، و اسپاسم عروق کرونری نیز بکشد.
دانشمندان می‌گویند کمبود منیزیم واقعا می‌تواند بر همه سیستم‌ها و ارگان‌های بدن اثر نامطلوب بگذارد. از عوارض دیگر این کمبود می‌توان به بروز گرفتگی در ناحیه قفسه سینه اشاره کرد. در چنین وضعیتی فرد مبتلا احساس می‌کند که نمی‌تواند نفس عمیق بکشد.
در کنار موارد فوق باید به نقش مهم منیزیم در تنظیم فعالیت‌های آنزیمی بدن و نیز نقشی که در سوخت‌وساز سلولی بازی می‌کند اشاره کرد. در واقع منیزیم برای سنتز پروتئین‌ها و نیز بهره بردن از چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها اساسی است. به‌علاوه، منیزیم در تولید برخی آنزیم‌های دفع سموم از بدن نیز نقش موثری دارد. سلول‌های مغز نیز مانند سایر سلول‌های بدن به منیزیم نیاز دارند و اگر کمبود این ماده معدنی حاد بشود، می‌تواند بر مغز آثار نامطلوبی بگذارد. از جمله این عوارض نامطلوب می‌توان به افکار مبهم، سردرگمی و نیز افسردگی اشاره کرد.

موارد زیر را می‌توان علائم اولیه هشدار دهنده در زمینه کمبود منیزیم که عموما در میان مبتلایان شایع است به‌شمار آورد:
خستگی جسمی و ذهنی
پرش مداوم زیر چشم
گرفتگی در ناحیه کتف و گردن
سردرد

اما به‌طور کلی کمبود منیزیم می‌تواند منجر به بروز یک یا چند مورد از عوارض زیر شود:
انرژی پایین
خستگی جسمی و ذهنی
ضعف
گیجی
سردرد
عصبی بودن
اضطراب
تند مزاجی
خشم
گوارش نامناسب
برهم خوردن تعادل هورمونی
اختلال در روند خواب
گرفتگی و سفت شدن عضلات
رسوب کلسیم در بدن
ضعف استخوان‌ها
ضربان نامنظم قلب

خوشبختانه طیف وسیعی از مواد خوراکی می‌توانند منیزیم مورد نیاز بدن را تامین کنند. از منابع غنی منیزیم می توان به دانه‌ها و مغزهای گیاهی، سبزی‌هایی مانند کلم و اسفناج، غلات کامل و حبوبات(لوبیا و سویا) اشاره کرد.

مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند.-1490

تعداد بازدید: 94
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
شماره تلفن
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
خراسان جنوبي- بيرجند- خيابان معلم- ميدان مادر - معاونت غذا و دارو
تلفن: 32395700-056     دورنگار: 31631114-056  كدپستي9717844741 :     E-mail: FDO[@]bums.ac.ir
ورود اعضا
بستن
Powered by DorsaPortal