EN
نقشه سایت
پست الکترونیک
۱۳۹۷ شنبه ۲۹ دي
1396/02/19 تلخي‌هاي مفيد
تلخي‌هاي مفيد

 تنوع غذاها باعث بهبود كارايي اعضاي مختلف بدن مي‌شود. كنترل PH خون و مصرف غذاهاي ترش و تلخ به طور تناوبي موجب كنترل ترشحات معده و كبد و از بين رفتن امراض قسمت‌هاي مختلف بدن مي‌شود. در كساني كه به تنوع غذايي اهميت مي‌دهند با تغيير PH خون، الكتريسيته افزايش پيدا كرده و قدرت اعضا  بيشتر مي‌شود ولي افرادي كه بيشتر داراي حالت يك بعدي در مصرف غذاها هستند، دچار كاهش جريان الكتريكي مي‌شوند كه اين وضعيت در كاركرد مغز و اعصاب و قلب تاثير فراوان دارد. اكثر ما به مصرف غذاهاي شور و شيرين، ترش و حتي تند عادت كرده‌ايم ولي از چشيدن مزه تلخي حتي به صورت اتفاقي احساس بدي داريم. شايد خوردن خوراكي‌هاي تلخ از جمله گريپ ‌فروت، خربزه تلخ (bitter melon) و انواع سبزيجات تلخ مانند: ترخون، برگ گل قاصدك، كلم پيچ تايلندي، كاسني فرنگي و ترب سفيد براي همه ساده نباشد! ولي بايد بدانيد مصرف مواد غذايي تلخ بخشي از عادت‌هاي خوب و سالم غذايي است. با ما همراه باشيد تا با گوشه‌اي از خواص اين مواد غذايي آشنا شويد.

تميز كردن كبد

متاسفانه ما از تمامي خواص سبزيجات برگ‌دار خبر نداريم اما چيني‌ها و هندي‌ها از قرن‌ها پيش مواد غذايي تلخ را وارد برنامه غذايي خود كرده‌اند. سبزيجات برگ‌دار تلخ حاوي مواد مغذي ضروري هستند كه با كنترل كلسترول و هورمون‌ها باعث بهبود عملكرد كبد مي‌شوند، خون را تصفيه و به سوخت و ساز چربي‌ها كمك مي‌كنند. اگر مشكلات گوارشي داريد قبل از خوردن غذاي سنگين و چرب، مواد غذايي تلخ مانند سالاد برگ‌هاي گل قاصدك ميل كنيد.


كاهش ميل به مصرف قند

متخصصان توصيه مي‌كنند كه افراد بزرگ‌سال با توجه به سن و جنسيت خود روزانه بين 25 تا 30 گرم فيبر مصرف كنند. افراد ديابتي نيز براي كنترل قند خون خود لازم است كه تا 50 گرم فيبر دريافت كنند. به توصيه متخصصان مصرف سبزيجات برگ‌دار و سبزيجات معطر چه تلخ باشد يا نه، مواد مغذي و فيبرهاي زيادي به بدن مي‌رساند و همچنين ميل شديد به مصرف قند را كاهش مي‌دهد.

پيشگيري از حمله آسم

محققان دانشگاه ماساچوست در تحقيقات خود دريافتند خوردن خوراكي‌هاي تلخ گيرنده‌هاي چشايي را تحريك مي‌كند و در نتيجه با شل كردن عضلات در مسير تنفس باعث بهبود روند اكسيژن رساني مي‌شود. نشانه حمله آسم، انقباض بيش از حد سلول‌هاي عضلاني است كه باعث باريك شدن مسير هوا و در نتيجه ايجاد مشكل تنفسي مي‌شود. هنگام حمله آسم كانال‌هاي غشايي سلول‌هاي عضله همواره باز است. اين امر باعث ورود جريان كلسيم به سلول‌ها و در نتيجه بروز انقباض مي‌شود. مواد غذايي تلخ كانال‌هاي ورود كلسيم را بسته‌ و به عضله اجازه شل شدن مي‌دهد.


ضامن سلامت قلب

بر اساس گفته مسعود كيمياگر متخصص تغذيه، قهوه و شكلات‌هاي تلخ و بسياري از سبزيجات، داراي تركيبات پلي فنول هستند. از آن جايي كه اين تركيبات محافظ قلب‌اند نقش بسزايي در سلامت قلب و عروق دارند؛ به علاوه موجب پايين نگه داشتن چربي خون و افزايش طول عمر سلول‌ها مي‌شوند. بنابراين مي‌‌توان گفت شكلات تلخ كه خوراكي مورد علاقه بسياري از مردم است، مي‌تواند براي سلامت قلب مفيد باشد.

كمك به جذب مواد مغذي

اگر بهترين و مغذي‌ترين مواد غذايي را هم مصرف كرده باشيد ولي بدنتان نتواند خواص آن را دريافت كند هيچ فايده‌اي ندارد. مواد غذايي تلخ و سبزيجات معطر خشك باعث بهبود هضم غذا مي‌شوند. اين مواد غذايي سلول‌هاي چشايي واقع در زبان را تحريك مي‌كنند. سلول‌هاي گيرنده طعم‌ها نيز باعث توليد آنزيم‌ها و ترشح صفرا مي‌شوند. زماني كه گوارش راحت‌تر انجام بگيرد جذب مواد مغذي نيز ساده‌تر خواهد بود.


* توجه داشته باشيد كمي وقت مي‌برد تا ذائقه‌تان به طعم تلخ اين مواد عادت كند. تا آن زمان مي‌توانيد سبزيجات تلخ را به همراه خرما، توت فرنگي يا سبزيجات ديگر ميل كنيد. متخصصان توصيه مي‌كنند كه مواد غذايي تلخ را به خوبي بجويد تا آنزيم‌هاي گوارشي بيشتر ترشح شوند.

 

 مركز اطلاع رساني غذاِ معاونت غذا و دارو

 

تعداد بازدید: 5
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
شماره تلفن
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
خراسان جنوبي- بيرجند- خيابان معلم- ميدان مادر - معاونت غذا و دارو
تلفن: 32395700-056     دورنگار: 31631114-056  كدپستي9717844741 :     E-mail: FDO[@]bums.ac.ir
ورود اعضا
بستن
Powered by DorsaPortal