EN
نقشه سایت
پست الکترونیک
۱۳۹۸ سه شنبه ۲۸ خرداد
1396/02/24 مواد غذايي آرامبخش
مواد غذايي آرامبخش

كارشناسان معتقدند كه يك رژيم غذايي تحريك كننده و نامنظم و آشفته در واقع پيش فاكتوري براي بروز استرس است كه معمولا شامل مصرف چاي و ميان وعده ها به طور مكرر و نامنظم است، اما با دنبال كردن يك رژيم غذايي منظم و همچنين انتخاب خوردني هايي مناسب مي توان تا حد امكان استرس روزانه را از خود دور نگهداشت.

اولين خوردني استرس زدا در اين فهرست، «ماست» است. ماست به ويژه براي فصل تابستان مفيد است، چون سبك بوده و هضم آن هم آسان است. دكتر شيفا شارما، متخصص تناسب اندام در هند در اين باره مي گويد: ماست يا هر محصول لبني ديگر غني از ماده اي به نام تيروسين است كه ميزان سروتونين را در مغز افزايش مي دهد. به بياني ديگر پروتئين ها در محصولات لبني مقدار سروتونين را كه نوروهورموني در مغز است، افزايش مي دهند و در نتيجه استرس اعصاب را كاهش داده و شما را آرام مي سازد.

خوردني بعدي براي از بين بردن استرس، «شكلات تلخ» است. پزشكان مي گويند: مصرف شكلات تلخ از مقدار هورمون استرس مي كاهد و ساير آشفتگي هاي بيوشيميايي مرتبط با استرس را متعادل مي سازد.

مركبات هم خوردني هاي مناسبي هستند براي برطرف كردن استرس. ميوه ها حاوي قند طبيعي هستند كه ذهن را از استرس خالي مي سازند و مركبات و ميوه هاي تابستاني تاثير بيشتري در اين زمينه دارند.

خوردني ضد استرس بعدي «بادام درختي» است. بادام سرشار از ويتامين «B2» و ويتامين «E»، منيزيم و روي است. ويتامين هايB و منيزيم تاثير بسزايي در توليد سروتونين دارند كه خلق انسان را تنظيم مي كنند و استرس را تسكين مي دهند. روي هم مي تواند با برخي از اثرات منفي استرس مقابله كند و ويتامينE هم به عنوان يك آنتي اكسيدان مولكول هاي راديكال آزاد را كه با استرس و بيماري قلبي مرتبط هستند، نابود مي سازد.

گزينه بعدي «چاي» گياهي يا «چاي سياه» است كه ضمن كنترل كالري ها، خلق و خوي شما را نيز بهبود مي بخشد.چاي بابونه، چاي ياسمن و ساير چاي هاي گياهي تاثير شگفت انگيزي روي بدن شما دارند و مي توانند مثل يك داروي مسكن عمل كنند.

ماهي هم جزو خوراكي هاي ضد استرس و آرامش بخش است. «ماهي» منبع غني از چربي هاي امگا 3 است كه حاوي ويتامين هاي گروهB به ويژه6B وB12 مفيد براي مقابله با استرس هستند. در واقع ويتامينB21 يكي از مهمترين مكمل ها براي ساخت سروتونين به عنوان هورمون شادي در مغز است و كمبود ويتامينB21 مي تواند سبب افسردگي شود.

«كلم بروكلي» يكي ديگر از خوردني هاي مفيد براي مقابله با استرس است كه وقتي به پاستا، برنج و يا سالاد افزوده مي شود، تاثير معجزه آسايي در ايجاد شادي در شما اعمال مي كند. كلم بروكلي هم سرشار از ويتامين هاي گروهB شامل اسيد فوليك است كه به كاهش ترس، اضطراب و نگراني استرس و حتي افسردگي كمك مي كنند. فيبر موجود در اين سبزي نيز براي مقابله با يبوست و سندرم روده تركيب پذير مفيد است كه اين سندرم در واقع حاصل استرس بلند مدت است.

آخرين ماده معجزه آسا در كاهش استرس «سير» است. سير براي آرام كردن تنش و استرس و نيز كاهش گلوكز خون مفيد است. سير سرشار از آنتي اكسيدان ها است و اين مواد در مقابله با استرس بسيار مفيد هستند

مركز اطلاع رساني اداره غذا معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي
تعداد بازدید: 23
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
شماره تلفن
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
خراسان جنوبي- بيرجند- خيابان معلم- ميدان مادر - معاونت غذا و دارو
تلفن: 32395700-056     دورنگار: 31631114-056  كدپستي9717844741 :     E-mail: FDO[@]bums.ac.ir
ورود اعضا
بستن
Powered by DorsaPortal